Indholdfortegnelse:
Indledning
Søgemaskiner
Ineternettes udvikling
Søgeord
Valg af SEO leverandør
Indledning
For det fleste mennesker, så er er SEO bare sort snak. En termonologi indenfor markedsføring, som ikke giver meget mening. Skal man koge en forklaring ned til et minimum, så er SEO et stykke arbejde der udføres, for at sikre så høj en synlighed på internettet, når forbrugere bruger søgefunktion, og leder efter noget man som virksomheden gerne vil findes på. Med synlighed, så taler vi om, at når søgeresultater foreligger, så skulle man gerne som køber eller bruger af SEO teknikker, kunne finde sig selv blandt de første resultater der vises. Som det vil fremgå af de efterfølgende artikler, så er det bestemt ikke nemt, ej heller statisk, og som med så meget andet i livet, så er det kun de bedste der leverer konstante resultater.
Men, lad mig prøve at kaste lidt lys over hvad det rent faktisk er. For at forstå det, så er det vigtigt at forstå de forskellige dele af processen som man arbejder med, når man taler SEO. For det første er der begrebet søgemaskiner. Der findes flere søgemaskiner på markedet, men den som oftest bruges og snakkes om, det er Google, og for nemhedens skyld, så vil det også være den som vi her tager udgangspunkt i. Dernæst er der bruger adfærd og udviklingen de sidste 20 år. Søgemaskiner har ikke altid været der, og internettet ændrer hastigt folks vaner, alt sammen noget en SEO ekspert skal have med i sine overvejelser. Næste punkt er selve søgeordene. Hvordan finder man de rigtige søgeord, og hvad er et rigtigt søgeord. Slutteligt lidt råd om hvordan man kan vælge en seriøs leverandør af SEO ydelser. Der er stor forskel på udbydere, og vælger man ikke den rigtige, så kan det hurtigt gøre mere skade end gavn for ens webside.
Søgemaskiner i forbindelse med SEO
Hvad er en søgemaskine rent faktisk? For mange er det så stor en selvfølge, at livet før de var på markedet er ligeså uvirkeligt som livet uden mobil telefoner eller facebook. Google, Bing og Yahoo er blot nogle få af de store søgemaskiner der findes, og da den klart største af dem alle er Google, så er det meget naturligt at bevare fokus på netop denne. Google så dagens lys for første gang i midten af 90erne. Som internettet voksede og mængden af informationer blev flere og flere, så opstod der et behov for at kunne søge i disse informationer nemt og enkelt. Google opfandt et system der gjorde dette muligt med lynets hast, og netop fordi de er den største udbyder, så er det også den SEO eksperter har deres primære fokus på.
Hvordan fungerer Google
Et af Googles produkter er at levere høj og relevant kvalitet, når brugere søger informationer. For at sikre, at det netop er både relevante og kvalitative informationer, så har Google gennem tiden udviklet en lang række algoritmer der analyserer og klasssificerer sider. Det er algoritmer som ikke er tilgængelige offentligt, ej heller til SEO eksperter, så det er kun gennem erfaring, at eksperterne ved hvad der virker, og hvad der ikke virker. Således er der gennem dette arbejde med SEO kommet nogle åbenlyse kriterier på bordet der skal overholdes, hvis man vil have succes. Google kigger blandt andet på hvor tit websiden opdateres, om den indeholder relevant tekst, hvor mange besøgende den har, hvor gammel den er, sammenhængen mellem undersider på sitet og mange flere ting. Man kan altså godt lave et godt stykke arbejde den dag man publicerer sin side, uden nogensinde at komme nogen nævneværdige vegne, hvis siden ikke efterfølgende opdateres og iøvrigt trækker trafik. Når man så samtidig føjer til, at søgemaskinerne er produkter som konstant udvikles for at gøre søgninger endnu bedre og endnu mere relevante, så kan ting der var gode idag, være dårlige i morgen. Opdatering om nye tiltag fra søgemaskinerne er altså nøgleordet.
Internettet gennem de sidste 20 år
Internettet, det er nok den teknologiske opfindelse, som har taget størst fart af alle gennem de sidste 20 år. Vi er gået fra en tid midt i 80erne hvor kun de færreste endnu havde kendskab til eller været i berøring med internettet. Det ændrede sig hurtigt i starten af 90erne, og med Googles introducering på markedet i 96, da bliver det for alvor nemt for folk at bruge nettet til at søge informationer. Det man i gamle dage brugte timer på biblioteket for at finde, det kunne man nu med få klik med musen hente. Men informationer skulle jo indekseres, for sjovt er det ikke at lede efter noget konkret, og så skulle kigge en masse irrellevant igennem først. Det satte Google nye standarder for, og pludselig var begrebet SEO, søgeoptimering, født. Andre søgemaskiner findes også på markedet, men trods intentioner om at gøre en forskel, så er Google forblevet den største på markedet.
Smartphones kommer på markedet og de forskellige teleudbydere sikrer at deres net, ikke alene er med høje hastigheder, men også ved at man kan tilgå dem næsten alle steder. Nettet blev pludseligt ikke længere forbeholdt folk med fast forbindelse med kabler eller en stor bærbar computer, nu var det fra sin lille håndholdte, muligt at gennemføre alt på nettet. SEO industrien voksede eksponentielt. Samtidig strammede Google deres regler for hvad de kaldte kvalitet, dog naturligvis uden at offentlig gøre på hvilken baggrund de forskellige algoritmer vurderede siderne, og i den proces faldt mange små hygge SEO eksperter fra. Nu var det ikke længere nok at kunne nogle få simple metoder og hygge om dem i ny og næ. Forbrugerne bliver naturligvis også mere krævende, og da det er googles produkt at levere både bedre kvalitet og det hurtigere end konkurrenterne, så skal SEO eksperterne være gode til at sikre denne, hvis de vil være synlige på side 1.
Hvordan bringes man til side 1 af Google.dk
Søgeordene er her nøgleordet. Det er naturligvis blot een af mange kriterier der skal være opfyldt, så nævnt i den første artikel, men det er søgeordet, som direkte skaber en forbindelse mellem kunden og websiden. Det lyder jo umiddelbart meget nemt, for har jeg et rejsebureau, så vil det mest naturlige i verden måske være at bruge et søgeord som rejser i sine SEO bestræbelser. Men her tager man grueligt fejl. Lad mig prøve at forklare det forenklet her. Google scanner alt indhold på alle websider med mellemrum ved brugen af såkaldte botter. Jo oftere de konstaterer ændringer på en side, jo oftere kigger de forbi. Når de har været forbi, så ”kender” de alle ord i indholdet, og det vil sige, at alle websider som indeholder ordet ”rejser”, dem vil man være i konkurrence med. En skønlitterær tekst som skriver ”En mand rejser sig langsomt…….” eller et tandlægeskrift ”Da jeg sad i tandlægestolen rejser hårene sig på mine arme………” er altså også nogle af siderne. Ikke blot er konkurrencen hård, men dernæst kommer vi til et andet problem.
Brugeradfærd.
En person som kun skriver rejser, hvor vil han hen? Hvad har han af økonomi? Hvad type rejser er han interesseret i? Hvornår kan han rejse? Det er jo umuligt at sige, og er mit rejsebureau nu eksperter i natur rejser for gangbesværede, så får jeg intet ud af at blive set af en super atlet der vil til Hongkong. Så, vælger jeg at skrive ”natur rejser”, så er målgruppen straks mere snæver, og det vil være mere relevante besøgende jeg får. Men går jeg skridtet videre og skriver ”Natur handikap rejser”, så er gruppen pludselig meget lille, men yderst relevant, og chancen for at den besøgende på websiden også køber er nu sandsynligvis blot et spørgsmål om jeg har den rette destination til den rette pris på det rette tidspunkt. Men det er jo værdier man ikke kan lave SEO for at løse.
Valg af SEO leverandør
Som beskrevet i de tidligere afsnit, så er der meget man skal holde styr på, og det er endda kun en del af det. Vi har slet ikke været inde på lunkbuildingen samt de mange faldgruber der kan være i den forbindelse med begreber som blandt andet double content. Hvis man har sin egen lille private side, så er der ikke meget mening i at hyre en professionel leverandør af SEO. Det kan endda være ganske hyggeligt, hvis man har diciplinen og interessen, at gøre det selv. Men har man en forretning, hvis eksistens afhænger af kunder, så er snakken lidt anderledes. Som et gammelt ordsprog siger, ”en skomager skal blive ved sin læst”, og i det moderne samfund hedder det outsourcing, hvis du mangler ekspertise indenfor noget der ikke er dit primære område. En SEO ekspert på opgaven med at sikre dig synlighed på nettet, kan være en rigtig god investering, hvis du vælger den rette.
Hvordan skelnes der mellem godt og skidt.
Det kan være meget svært, som ikke fagmand, at gennemskue alt den tekniske snak som SEO kan være, men ganske få kriterier er gode at gå efter. Mest omdiskuteret er, hvordan man kan finde den rette SEO leverandør der faktisk kan hjælpe ens hjemmeside med de placeringer som man ønsker. En rigtig god ide er at tjekke SEO firmaets referencer. Hvis de har nogen på deres hjemmeside, så grib telefonen og ring til disse og forhør dig om det SEO arbejde de har udført og om de har været tilfredse. Har SEO firmaet ikke nogen referencer på deres hjemmeside, så ring eller skriv en mail til firmaet og bed dem sende nogle til dig. Vil de ikke dette er det nok en god idé, at allerede her se sig om efter en anden leverandør til SEO arbejdet.
Et andet godt tip, er at bruge netop søgningen på google, til at se hvad der ellers skrives om firmaet du har i tankerne. Kommer der alt for mange utilfredse meldinger frem, så bør en alarm-lampe lyse. Der går ikke røg uden brand.
Rigtig fine tips 🙂 Referencer, referencer og atter referencer er vigtigt når man leder efter en leverandør. Og hvis man er rigtig grundig ringer man de gamle kunder op, så man ved det ikke er noget firmaet bare selv har skrevet.