Sådan fungerer søgemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering (SEO) øger din hjemmesides synlighed i søgemaskinerne. Bedre placeringer giver mere trafik, og flere penge i kassen. I denne artikel ser vi nærmere på, hvordan søgemaskineoptimering fungerer – og hvorfor SEO skal tages alvorligt.

Søgemaskineoptimering er en af de vigtigste discipliner inden for online markedsføring i dag. Danske virksomheder pumper astronomiske summer i at optimere deres hjemmesider, så de får en stærkere tilstedeværelse i populære søgemaskiner, som Google, Yahoo og Bing.

Optimeringen er nødvendig, fordi nettet flyder over med informationer og hjemmesider, som søgemaskinerne har deres hyr med at indeksere og prioritere.

Et paradoksalt håndværk

En af de mest iøjnefaldende ting ved SEO er, at det faktisk grundlæggende er ret simpelt. Men SEO kan – paradoksalt nok – også være ekstremt kompliceret. Hvor komplicerer afhænger af, hvilken hjemmeside der er tale om. Det er således nemmere at optimere en lille hjemmeside, end det er at optimere en webshop med et par hundredtusinde indekserede sider.

Søgemaskineoptimering starter og slutter med en række forskellige processer. Vi har valgt at illustrere processen med en punktopstilling, så du lettere kan få overblik over, hvordan SEO egentlig fungerer:

  1. Identificering af vigtigste søgeord
  2. Teknisk optimering (herunder optimering af meta-tags, URL-strukturer og meget, meget mere)
  3. Optimering af indgående links til hjemmesiden (omfatter også linkbuilding, som har til formål at skaffe nye links til siden)
  4. Måling af de foreløbige resultater (for eksempel med Google Analytics) og den fremadrettede SEO-strategi

I de næste afsnit uddyber vi de fire punkter, så du får helt styr på, hvad effektiv søgemaskineoptimering egentlig er.

Lad søgemaskineoptimeringen begynde

Det er ikke tilfældigt, at identificering af vigtigste søgeord står øverst på listen. Søgeordene udgør fundamentet for SEO-indsatsen. Det er vigtigt, at feltet af søgeord snævres ind i første omgang, så man som virksomhed sidder i en situation, hvor man skyder med spredehagl. Den strategi virker ikke inden for traditionel markedsføring – og slet ikke inden for online markedsføring.

Du er med andre ord nødt til at finde ud af, hvad dine kommende kunder søger efter. Og ikke mindst hvor ofte de gør det, så SEO-manden helt præcist kan finde ud af, hvordan indsatsen skal prioriteres. Det er heller ikke uvæsentligt, om der er høj eller lav konkurrence på de relevante søgeord og søgesætninger. Og søgeordene bliver ved med at spille en stor rolle – selv når kunderne vælter ind. Det næste skridt er nemlig at finde ud af, hvilke søgeord der skaber flest salg.

Når søgeordene er fastlagt, kan den egentlige søgemaskineoptimering gå i gang. I første omgang den tekniske del, hvor hjemmesidens forside og undersider udstyres med relevante title-tags og meta-informationer. Samtidig skal URL-strukturen på plads, så den er intuitiv og SEO-venlig. Denne del af søgemaskineoptimering er teknisk og kræver, at du har en vis indsigt i hjemmesidens tekniske fundament.

Når den tekniske SEO er på plads – i hvert fald i store træk – begynder processen med at skaffe indgående links. Processen hedder linkbuilding i SEO-kredse, og er noget af det mest udfordrende i disciplinen. Gode links hænger nemlig ikke på træerne, og det betyder, at man generelt skal arbejde hårdt for dem. Der er flere måder at angribe opgaven på, men de mest populære former indebærer blandt andet linkkataloger, blogindlæg og links fra forskellige onlineforaer. Mere komplicerede former for linkbuilding omfatter blandt andet medieomtale, hvor en virksomhed med en målrettet pressemeddelelse forsøger at få et kvalitetslink fra en avis eller lignende.

Når du er nået til det her punkt, så tror du måske, at du er færdig med SEO. Men sandheden er, at SEO først for alvor begynder, når man tror, man er færdig. Med Google Analytics eller tilsvarende, kan du få en masse relevante informationer om, hvordan du kommer videre. Du kan måle på din trafik, se hvilke søgeord der konverterer, og i det hele taget tage pulsen på din – eller dit bureaus – SEO-indsats. Næste skridt er at blive klog på tallene og planlægge den videre indsats ud fra dem, så du for alvor kan blive kongen af søgemaskinerne.

OM KRISTIAN OLE RØRBYE

Kristian Ole Rørbye er vores SEO-ekspert med mere end 15 års erfaring inden for SEO og online markedsføring. Her på bloggen deleer han ud af hans viden og erfaring.

6 kommentarer til “Sådan fungerer søgemaskineoptimering”

  1. Ja, det er vigtigt at komme i gang på den rigtige måde. Mange af dem jeg taler med, de har opbygget links før, at de fået valgt søgeord eller lavet passende landingpages. – Det er ikke 100 % spildte links, men det kunne være gjort på en langt bedre måde.

    Så rigtig fin guide synes jeg for begyndere, så de lige kommer i gang med overblikket først!

  2. Rigtig fin artikel om de grundlæggende ting omkring SEO. Dog synes jeg, at der måske mangler et punkt omkring intern linkbuilding og hvad dette kan betyde for synligheden på søgemaskinerne, samt for brugervenligheden af hjemmesiden.

    Ellers en rigtig fin tekst, og tillykke med side 1 placeringen på “SEO”. 🙂

Skriv en kommentar