Hvordan virker det med søgeord

En god SEO kampagne skal mindst løbe over 2 år, men det er de færreste som vil betale en defineret sum penge hver måned i den periode, uden at se bare en lille smule afkast.

Derfor vil en god SEO ekspert rådgive i 3 kategorier. Det vil være kategorierne lette, middel og svære. For eksemplets skyld, så lad os tage den lokale håndværker butik. Vælger man et søgeord som ”værktøj”, så er det et ord der går igen på utroligt mange websider. Sandsynligvis flere millioner, og tiden det tager at bringe dette søgeord op på side 1, den kan være meget lang. Det er ikke ensbetydende med at det er et dårligt søgeord, der er blot tale om en meget langsigtet investering. Tager man derimod og skriver ”elektriker værktøj”, så bliver det pludseligt væsentligt færre konkurrenter man møder, og professionelt udført SEO kan hurtigere bringe dette ord op. Skriver man så derimod ”Bosch elektriker værktøj”, så er konkurrencen pludselig så lille, at man ret hurtigt vil kunne se resultatet af den gennemførte SEO.

Er 1 million besøgende ikke bedre end 200?

Så vil den kvikke nok hurtigt konstatere, at det må da være bedre at blive set af 1 million mennesker end af 200. Det er en sandhed med modifikationer, for skriver man blot værktøj som søgeord, så tyder meget på, at man ikke ved hvad man vil, men blot for hyggens skyld surfer lidt på nettet. Der er altså tale om mange søgninger uden et reelt ønske om køb. Søger man på elektriker værktøj, så er man derimod relativt sikker på indenfor hvilket område man mangler information, og falder man over det helt rigtige tilbud, så kunne det endda være at det affødte et salg. De måske 200 surfere, som derimod søger på ”bosch elektriker værktøj”, de søger ikke for sjov. De søger fordi de har et behov, og de kender behovet. Når de finder det de skal bruge, så er pengepungen allerede ude af lommen, og chancen for et salg er stor. Der er altså tale om 3 forskellige typer søgeord, med 3 forskellige typer kunder der igen har 3 forskellige tidshorisonter før de tager effekt.

OM KRISTIAN OLE RØRBYE

Kristian Ole Rørbye er vores SEO-ekspert med mere end 15 års erfaring inden for SEO og online markedsføring. Her på bloggen deleer han ud af hans viden og erfaring.

Skriv en kommentar