Hvis du har erfaring med SEO, ved du formentlig hvad fagterminologien ”footprints” dækker over. Hvis ikke, er det et begreb, der meget ofte bliver brugt omkring PBN (private blog netværk) og her er der flere af de større SEO bloggere, der har listet dusinvis af vigtige ting, der skal tages højde for, så Google ikke får øjnene op for din lidt for kreative optimeringsmetoder. De fleste SEOs, der bygger et PBN, hopper oiver hvor gærdet er lavest, idet man næsten kan blive ved med at tage forholdsregler, når man sætter sit blognetværk op. Jo mere man prøver at skjule sit PBN – des mere tidskrævende og dyrt bliver det. MEN, der er én ting, som alle de prominente SEO skikkelser har overset, som er lige så afslørende som identisk IP på 100 domæner, der peger på dit site. kan du gætte hvad det er?
Nogle af de største (og bedste) råd lyder som følger: Husk at bruge forskellige webhoteller, varier templates og themes, sørg for at få alle dine sider til at ligne rigtige hjemmesider, genskab gammelt content, brug IP slør, sociale profiler, ghost indlæg, spyder spanker etc etc. Hvis vi antager, at disse og flere af de vigtigste råd er overholdt – er dit blognetværk så sikkert? Svaret er nej. Og forklaringen ligger ikke i hvordan, et PBN sættes op. Dit PBN er så sikkert, som det kan være – så længe du har holdt tungen lige i munden og taget alle forholdsregler. Nej, årsasgen finder vi eksternt. Nemlig på dine money sites, som du linker til fra dit netværk.
Hvordan nu det? Google kan jo ikke se, at siderne har andet med hinanden at gøre, end at de linker til den samme hjemmeside? Jep, ingen risiko her – med mindre du bruger hele dit PBN til at linke til alle dine money sites. Dermed danner det jo et footprint i sig selv. Og hvis du ikke bruger spyder spanker eller anden bot-blocker, bliver dit PBN legende let at optrævle for en konkurrerende SEO, der måske har ilde intentioner og melder dit netværk til Google. Forklaringen kommer her:
Antal ord. Så simpelt er det. Google satte en stopper for in-content links i for tynde artikler og derefter blev det populært at skrive min. 250 ord. Derefter blev det 300. I dag er det for det meste 400 ord, men her skal man så spørge sig selv, om det ikke udgør et af de mest massive footprint overhovedet? Hvis Google kan se, at du har 50 indgående links til dit money site – og de alle er i artikler på mellem 400 og 415 ord, hvad siger det så? Der findes ikke en tekstforfatter derude, der nedfatter flere end 415 ord på en 400+ ords bestilling. Dette er et ret grælt mønster, og jeg spår personligt, at det kan komme til at skade flere sider på sigt. Når det er en gennemgribende tendens, at Google ser alle indg. links i artikler på mellem 400 og 415 ord, er den nem at regne ud.
Som alle taler om, er kerne-ingrediensen i SEO anno 2016, at dit SEO arbejde skal være naturligt. Du skal have en naturlig linkprofil mv. Mønster og rytmer er derfor fy-fy – og artiklerne med dine links ser alt andet end naturlige ud. Forudsigelighed er aldrig en god ting. Få styr på det hurtigst muligt. Tal med dit SEO bureau omkring det. Ring til en ven eller noget helt tredje. Og fortsæt så det gode arbejde!
– Gæsteindlæg bragt af Daniel Jakobsen, der til daglig driver hjemmesiden Domæneguide.dk. Hjemmesiden fungerer som danmarks største guide til køb af domænenavne.