Derfor skal du arbejde med lange tekster på din side

Der er mange veje, der fører til Rom, og når det kommer til din markedsføring online, er der endnu flere snoede, kringlede og lumske veje, du skal have styr på, hvis du vil have succes. I dette indlæg zoomer vi ind på tekstforfatning med henblik på at rangere i søgemaskinerne.

Når du så er færdig med indlægget her, kan du kigge nærmere på dette indlæg om copywriting, hvor der bliver gået i dybden med, hvordan du skal skrive din tekster, når du har fået en forståelse for, hvorfor du skal bruge lange tekster.

Nok om det. Nu skal vi se på, hvordan du får succes i søgemaskinerne med dine tekster. Så puds læsebrillerne, og dyk ned i emnet med os her.

Google elsker lange tekster

Det er ikke uden grund, at du skal bruge tid og resurser på dine tekster – det vil nemlig være en gevinst for dig på lang i de organiske søgeresultater.

længdecontent-artikler

Kilde: https://www.sweor.com/seocontentlength

Herover er en statistik, som viser en korrelation mellem længde af tekst og rangeringer. Når det så er sagt, så kan en tekst på 300 ord også ranke som nr. 1, men der er markant større sandsynlighed for, at de længere tekster får succes, og nu kommer vi ned i nogle af de konkrete argumenter. Det er nemlig ikke uden grund, at flere nye sider arbejder med lange tekster. Et eksempel på en side med lange tekster finder du her ved produktzoom.dk, hvor deres primære marketingmotor er content.

Hold den besøgende på siden

Ligesom du kun vil vise det bedste frem for dine kunder, har Google det på præcis samme måde. De sider, der bliver vist øverst, er derfor dem, som Google vurderer til at have det bedste content. Her er der et hav af parametre, som det vurderes på baggrund af, men blandt andet længden har betydning. Det indikerer nemlig som udgangspunkt, at der er større mulighed for, at siden indeholder noget værdiskabende indhold for kunden, hvilket der bliver sat pris på.

Ydermere holder Google meget øje med, hvor længe den besøgende bliver på siden, hvorfor det er et kæmpe minus, hvis de hurtigt smutter fra siden. Det vil typisk være fordi, at de ikke finder det, de skal bruge, og at den eksisterende content ikke er god nok til at holde interessen. Sker dette, vil søgemaskinen vurdere, at siden ikke er relevant på søgeordet og dermed rykke den ned i rækken, og det skal du jo undgå. Det er altså alfa og omega, at du skriver noget indhold på din side, som skaber værdi, og kan du ikke gøre det på mange ord, så hold det kortere. Ellers skal du overveje at få professionel hjælp til at lave lange, men stadig indholdsrige tekster, da det vil være den optimale situation, i og med at du med større sandsynlighed holder på de besøgende.

Brug det primære søgeord i 1-2 % af teksten

Dette har ikke en direkte sammenhæng med længden af din tekst, udover at det typisk vil være nemmere at fokusere på flere søgeord i den samme tekst, hvis den er 2000 ord frem for en tekst på 300 ord.

Selvom din tekst er lang, er det stadig vigtigt, at du bruger det primære søgeord 1-2 procent. Det skyldes, at du på denne måde viser Google, hvad det er for et ord, der er det vigtige, hvorfor søgemaskinen i højere grad vil være tilbøjelig til fokusere på dette ord i placeringerne.

Husk at benytte dig af LSI’er

Latent Semantic Indexing står det for, og det dækker over begrebet relaterede søgeord. Det vil sige, at hvis dit primære søgeord er ”skjorter”, så kan relaterede søgeord være ”blå skjorte”, ”billige skjorter”, ”Hugo Boss skjorte” eller lignende. Disse skal ikke nævnes så ofte som det primære, men i stedet blot skrives nogle gange. Ved at gøre dette kan du komme til at rangere på disse relaterede søgeord, hvor der faktisk også kan være en høj søgevolumen, men det er ikke det hele. Ved at have LSI’er med gør du det lettere for søgemaskinerne, når de skal placere dig på det primære søgeord.

Har du et meget udbredt produkt, vil der typisk være rigtig mange relaterede søgeord, og det er altså nemmere at få flettet dem naturligt ind, hvis der er mere tekst. På den måde vil det også give mere mening for læseren, da det godt kan virke meget unaturligt, hvis der skal presses en masse ord ind på lidt plads.

Flere links til sider med meget content

Backlinks har utrolig høj værdi, og det ved du nok allerede, hvis du bevæger dig rundt i den digitale verden. Jo flere links, desto bedre. Det har nemlig stor indflydelse på din domæneautoritet, og når først den bliver høj, så vil det påvirke hele din side positivt. Derfor vil du altid have interesse i at tiltrække links. Netop derfor skal du arbejde med lange tekster i blandt andet blogposts, da flere korrelationsstudier har vist, hvordan lange artikler får flere links. Dette skyldes, at indholdet typisk er bedre, og derfor vil andre sider linke til disse sider som hjemmel til argumenter eller for at hjælpe læseren med at få yderligere information på et specifikt område.

Alt i alt er der mange grunde til at arbejde med lang content, da det har en række positive følgevirkninger på den enkelte side, men også hele hjemmesiden som en helhed.

OM KRISTIAN OLE RØRBYE

Kristian Ole Rørbye er vores SEO-ekspert med mere end 15 års erfaring inden for SEO og online markedsføring. Her på bloggen deleer han ud af hans viden og erfaring.

Skriv en kommentar