Online reputation management

[info] Online reputation management er i praksis overvågning af en persons, et brand eller virksomheds omdømme, på internettet, med det formål at “fjerne” negativ omtale helt eller sikre at den negative omtale får lavere placering på søgemaskinerne.[/info]

[tabs]
[tab title=”Definition”]

Forklaring af Online reputation management

Online Reputation Management (ORM) er aktiv overvågning, håndtering eller formidling af SERPs (Search Engine Result Pages) eller kommentarer i online medier samt web indhold. ORM involverer primært sporing af hvad der er skrevet allerede om en klient på nettet, og så iværksætte sofistikerede online og offline teknikker med henblik på at publicere positive eller neutrale informationer. Samtidig påvirker man søgeresultater, som klienten ikke ønsker publiceret når søgning gennemføres på navnet, til en lavere placering .

I modsætning til normal søgeoptimering, hvor synlighed i forbindelse med bestemte søgetermer er målet, så er målet med ORM, at skubbe allerede eksisterende negativ omtale ud af de høje placeringer, som dermed ses af færre mennesker, samtidig med at der skabes et mere positivt søgeresultat for klienten. ORM er specialisering i prævention og udbedring af skader på omdømme, og har har ikke så meget at gøre med direkte reklame for en virksomhed.

Termen ORM er opstået i erkendelsen af den vigtige rolle internettet spiller i forbindelse med bedømmelsen af virksomheder. Mængden af bruger genereret indhold på internettet steg, og det gav mere meningsfyldt indflydelse på internet søgninger, og den naturlig følge var behovet for at kunne ændre søgeresultaterne..
[/tab]
[tab title=”Teknikker”]

Hvad kan man gøre for at få bedre omdømme online?

ORM, som er i familie med søgemaskine optimering (SEO) bruger mange af de samme teknikker, men formålet er meget forskelligt. En teknik normalt anvendt i forbindelse med ORM vedrører reklameaktiviteter via udarbejdelse af nyt indhold, brug af sociale medier( som forums, blogs og sociale netværk) promovering af eksisterende positivt indhold, samt at lave sociale profiler. Traditionelle websites og bruger kommentarer bliver også overvåget. Materialet som bliver overvåget kan være både professionel journalistik og slutbruger indhold som blogs og kommentarer. En mere besværlig, men stadig relevant metode kan være at overbevise ejere af sites til at fjerne negativt indhold. Sidste mulighed er sags anlæg.

En mere aktiv og direkte teknik er at svare direkte og øjeblikkeligt på offentlig kritik, med ændringer til produkter, tilbud af gratis produkter til særlige anmeldere, og udarbejdelse af anmeldelser og kommentarer i blogs og forums. Men, de fleste sites gør et godt stykke arbejde for at sortere i den slags tiltag, og giver anmeldelser ud fra hvor højt andre værdsætter produktet.
[/tab]
[tab title=”Værktøjer”]

Værktøjer til at overvåge ORM

Værktøjer til at overvåge ORM
Når vi arbejder med ORM, er der mange ting at holde øje med, så man hele tiden har fingeren på pulsen og kan følge med i, om der dukker nyt materialer op på internettet der vedrører dig, din virksomhed eller brand.

Overvågnings værktøjer er noget af det vigtigste i denne forbindelse.
Nogle af dem vi bruger er følgende:

 

  • Blogpulse – overvågning af blogs på engelsk (sprog)
  • Google Alerts – overvågning af Google (blog indlæg, nye sider, forums etc.)
  • Yahoo Alerts –  overvågning af Yahoo (blog indlæg, nye sider, forums etc.)
  • Amino Alerts – overvågning af Danmarks største iværksætter forum
  • Overskrift.dk – pulsen på de danske blogs
  • TweetBeep – følg med på den store strøm af Tweets

[/tab]
[/tabs]

Husk på, at det altid er en god idé at være proaktiv i stedet for først at reagere når skaden er sket! Eller læs mere om SEO her

[button link=”https://www.seotext.dk/kontakt-os” variation=”green” size=”large”]Få et gratis og uforpligtende tilbud nu! (fuld diskretion) → [/button]