5 SEO strategier for små virksomheder

Fem strategier for søgemaskineoptimering, som små virksomheder med fordel skal være opmærksom på .

Gå målrettet efter konkurrenters søgeord.

For små virksomhedsejere, der ikke ved hvilke søgeord og fraser som bedst passer til deres virksomhed i relation til optimering af tekstindhold, der kan det godt virke fornuftigt at kopiere konkurrenters søgeord. Til en vis grad.
At være opmærksom på, hvilke søge kriterier dine konkurrenter går efter, kan give dig inspiration til fraser du ikke selv havde overvejet, eller give dig indsigt i deres marketingstrategi. Der skal dog ikke være tale om blindt at kopiere alt hvad du ser.
Blot fordi en konkurrent indenfor samme fagområde som dig, bruger bestemte termer eller fraser, så er det langt fra ensbetydende med at du ganske enkelt hver gang kan konvertere det over til din egen virksomhed.

SEO strategi små virksomheder
SEO strategi små virksomheder

Det kan jo også være at konkurrentens startegi og valg af termer ikke virker for ham. Det er vigtigt at man vurderer og er kritisk over hvad konkurrenterne gør, og ved hvorfor man slutteligt vælger bestemte termer og fraser for ens egen virksomhed. Det er ganske enkelt ikke muligt, med succes, blot at kopiere andres SEO strategier.

Husk ikke kun at linke til forsiden

Når du starter med at udarbejde linkbuilding strategier for din hjemmeside, så hold hele siden for øje, og ikke kun forsiden. Når en bruger søger på nettet, så skal de helst finde den side som er mest relevant på din hjemmeside.
Din hjemmeside vil ofte have en tendens til at fokusere på generelle emner, og søgeordene her, vil måske ikke være af værdi i forhold til det du ønsker brugerne finder. Hvis en bruger for eksempel søger efter langskaftede støvler, så vil du gerne have de havner direkte på siden der specifikt omhandler langskaftede støvler, og ikke siden der fortæller om støvler, tasker, punge og tilbehør.
For at realisere dette, så bliver du nødt til at lave links, målrettet til den underside, så Google ved, at det er den mest relevante side på din hjemmeside i relation til den søgning.

Gensidig linkning.

Jeg er overrasket over at det stadig er et spørgsmål her I 2011, men jeg ser stadig små virksomhedsejere komme i problemer på denne konto. Alle de emails, du som virksomhedsejer modtager der lyder lidt i retning af ”Jeg linker til dig, hvis du linker til mig”, bør øjeblikkeligt blive slettet. Linkbytte er ikke noget du bør lade din virksomhed blive involveret i – det er noget som søgemaskinerne opdager og vil ofte betyde en dårligere oplevelse for de besøgende.
Det er dog værd at notere, at det ikke er betragtet som dårlig praksis at linke til nogen der linker tilbage. Men at deltage i organiseret linkbytte, det er ikke velanset.

Et index med ubrugelige sider.

Da du var barn var du utålmodig efter at blive voksen. Da din forretning var i sin spæde start, kunne du ikke vente til den var et kendt mærke.
En metode som nogle små virksomhedsejere anvender i forsøget på at give indtryk af at være større, er ved at bygge store hjemmesider med endeløse ”tomme tekster”. Det har aldrig været en sund strategi, og med lanceringen af den nye update fra Google ”Panda”, så er den ide endnu værre.
Google Panda opdateringen ser meget strengt på hjemmesider som enten har et stort antal sider med lav kvalitet, eller sites med for mange duplicate sider.
Når spørgsmålet om indhold melder sig, så er det vigtigt at huske på, at både Google og brugerne søger kvalitet frem for kvantitet. Lav en grundig søgeordsanalyse og find dermed ud af hvad brugerne kigger efter.

Udarbejd derefter noget indhold som målrettet afdækker brugernes behov for information på en gennemtænkt og velovervejet måde. Lad være med at lave sider, blot for sidernes skyld. Der var engang, hvor det blot var dårlig praksis, men i dag kan det faktisk straffe din sides placeringer på sigt.

At splitte sine SEO bestræbelser på flere domæner.

Som mindre virksomhedsejer er man typisk bedre stillet ved at holde sine SEO aktiviteter på ét domæne. Hvis du laver et arrangement, et seminar eller noget helt tredje, så behøver du ikke at oprette en ny hjemmeside for at promovere tiltaget. Det er bedre i stedet at lave en separat sektion på virksomhedens hjemmesie. At sprede sig for meget kan forstyrre din rangering og reducere både din link popularitet, fokus og antal besøgende.

[note] Ovenfor finder du 5 problemstillinger som små virksomhedsejere skal være opmærksomme på, så de ikke laver fejl på deres egne hjemmesider. Hvilke fejl har du gjort og lært af? Del ud af dem her. [/note]